دوستان عزیز این مطالب از این سایت اینجا آمده
است.
نیچ مارکتینگ چیست؟
Niche Marketing ( بازاریابی جاویژه یا بازاریابی گوشه ای ) یعنی متمرکز کردن فعالیت های بازاریابی روی بخشی کوچک، مشخص و به خوبی تعریف شده از بازار.
البته در واقعیت چیزی به عنوان «نیچ» در بازار وجود ندارد. در بازاریابی جاویژه تمرکز بر تشخیص نیازها و خواسته هایی است که تا بحال توسط دیگر شرکت ها به خوبی و یا اصلا برآورده نشده . به طور کلی در نیچ مارکتینگ ، سعی می کنیم به شرکتی بزرگ در بازاری کوچک تبدیل شویم.
همچنین نیچ مارکتینگ را می توان طرح بازاریابی هدفمندی دانست که روی بخش خاصی از بازار متمرکز می شود، این بخش از بازار پتانسیل بالایی در استفاده از محصول یا خدمات ما دارد.
بازاریابی جاویژه، استراتژی بازاریابی است که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و تصور غلط عمومی وجود دارد که شرکت هایی که از این استراتژی بازاریابی استفاده می کنند، سهم کوچکتری نسبت به بقیه از بازار دارند. کسب و کارهای کوچک را نمی توان به خودی خود جاویژه نامید، چرا که آن ها صرفا سهم کوچکی از بازار بزرگی را دارا هستند.
شخصی که می خواهد سفارش اینفوگرافیک دهد سراغ متخصصش می رود کسی که کار اصلیش طراحی اینفوگرافیک است. نه کسی که انواع و اقسام طراحی ها را انجام می دهد.
۲- اجرای تحقیقات بازار برای مشخص شدن اندازه بازر و امکان سنجی ایده
۳- اطمینان از امکان پذیری برندینگ در نیچ مارکت
۴- شناخت کانال های توزیع
۵- برنامه ریزی برای درسترسی به بازار
۶- اجرا
۷- بازارتان را مدام رصد کنید تا از امکان ادامه استراتژی ها مطمئن شوید، فرصت ها و تهدیدات را شناسایی کنید.
البته در واقعیت چیزی به عنوان «نیچ» در بازار وجود ندارد. در بازاریابی جاویژه تمرکز بر تشخیص نیازها و خواسته هایی است که تا بحال توسط دیگر شرکت ها به خوبی و یا اصلا برآورده نشده . به طور کلی در نیچ مارکتینگ ، سعی می کنیم به شرکتی بزرگ در بازاری کوچک تبدیل شویم.
همچنین نیچ مارکتینگ را می توان طرح بازاریابی هدفمندی دانست که روی بخش خاصی از بازار متمرکز می شود، این بخش از بازار پتانسیل بالایی در استفاده از محصول یا خدمات ما دارد.
بازاریابی جاویژه، استراتژی بازاریابی است که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و تصور غلط عمومی وجود دارد که شرکت هایی که از این استراتژی بازاریابی استفاده می کنند، سهم کوچکتری نسبت به بقیه از بازار دارند. کسب و کارهای کوچک را نمی توان به خودی خود جاویژه نامید، چرا که آن ها صرفا سهم کوچکی از بازار بزرگی را دارا هستند.
چه نوع مشتریانی برای نیچ مارکتینگ مناسب هستند؟
نیچ مارکتینگ به ویژه در مواردی که می توانیم مشتریانمان را براساس ویژگی های محسوس دسته بندی کنیم اثر بخش واقع می شود. به طور مثال ویژگی هایی مانند موقعیت های جغرافیای، گروه های سنی، جنسیت، یا افراد خاص.مثالی از نیچ مارکتینگ
به عنوان مثال شخصی طراح گرافیست است و انواع طراحی ها رو به صورت حرفه ای بلد است. سایتی راه اندازی می کند و سفارش هر نوع کار گرافیکی را قبول می کند. مثلا طراحی کارت ویزیت،بروشور تبلیغاتی، بنر و هدر سایت، اینفوگرافیک و … . در مقابل شخص دیگری هم با همین تخصص سایتی راه اندازی می کند و به عنوان مثال فقط اینفوگرافیک طراحی می کند. کدام یک در شغل خود موفق تر هستند؟ مسلما شخصی که روی یک کار به صورت تخصصی کار می کند موفق تر است. چه از نظر بازاریابی خدماتی که ارائه می کند و چه از نظر تمرکز بیشتر روی یک کار می تواند بهتر عمل کند.شخصی که می خواهد سفارش اینفوگرافیک دهد سراغ متخصصش می رود کسی که کار اصلیش طراحی اینفوگرافیک است. نه کسی که انواع و اقسام طراحی ها را انجام می دهد.
مراحل عمومی در نیچ مارکتینگ:
۱- پیدا کردن و انتخاب بخشی از بازار که نیاز خاص و برآورده نشده ای دارد.۲- اجرای تحقیقات بازار برای مشخص شدن اندازه بازر و امکان سنجی ایده
۳- اطمینان از امکان پذیری برندینگ در نیچ مارکت
۴- شناخت کانال های توزیع
۵- برنامه ریزی برای درسترسی به بازار
۶- اجرا
۷- بازارتان را مدام رصد کنید تا از امکان ادامه استراتژی ها مطمئن شوید، فرصت ها و تهدیدات را شناسایی کنید.
No comments:
Post a Comment