دوستان عزیز این مطلب از این سایت اینجا آمده
است.
مقیاسهایی که بازاریابان شبکههای اجتماعی باید اندازهگیری کنند
زندگی کاری-مقیاسهایی که بازاریابان شبکههای اجتماعی باید اندازهگیری کنند
آیا می خواهید اثربخشی شبکههای اجتماعی خود را بسنجید؟ و از خود میپرسید کدام استراتژی کم هزینهتر است؟
با بررسی چند عامل کلیدی میتوانید به این هدف دست یابید، و مشخص کنید آیا بازاریابی شما در راستای اهداف شما قرار دارد یا نه.
در این مقاله، به بررسی شاخصهای اندازهگیری خواهیم پرداخت تا به شما کمک کند اثر بخشی بازاریابی خود را بسنجید.
#۱: ارزیابی محبوبیت از طریق منشن شدن و لینکهای داخلی
چگونه میتوانید اطمینان حاصل کنید که افرادی که هم هدف با کسب و کار شما هستند شبکههای اجتماعی شما را پیدا میکنند؟ یکی از روشها از طریق پستهایی است که به اشتراک میگذارید. به هر میزان که محتوای شما بیشتر توسط افراد در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، کسبوکار شما بیشتر میدرخشد و برای مخاطبان مورد نظر پیدا کردن شما آسانتر خواهد بود. اگر دنبالکنندگان و طرفداران شما زیاد شوند، تعداد افرادی هم که پست جدید شما را حداقل یک بار مشاهده خواهند کرد افزایش مییابد.
تعداد کل فالورها یا طرفداران شما تنها به عنوان شاخص اولیه است. شما نیاز دارید ارزش رابطه با دنبالکنندگان خود را هم اندازهگیری کنید و میزان تعامل ایجاد شده را بسنجید. به تعداد منشنها یا تگهای پست خود توجه کنید. آیا افراد به پست شما پاسخ دادهاند، به اشتراک گذاشتهاند، یا در مورد شما صحبت کردهاند؟تعداد منشنها با تعداد دفعاتی که فردی کسب و کار شما ر ا منشن کرده است تطابق دارد؟ این رخداد به شیوههای متفاوت در پلتفرمهای متفاوت شبکه اجتماعی رخ میدهد. به عنوان مثال شاید فردی از طریق منشن کردن افرادی (به عنوان مثال:@ali) به پست شما در تویتر یا اینستاگرام پاسخ دهد.
کاربران، طرافداران، و دنبالکنندگان هم میتوانند شما را در پستهای شبکه اجتماعی خود منشن کنند و خارج از محتوای شما برایتان کامنت بگذارند.
اگر مخطبانتان شما را منشن نکنند، شاید محتوایی که با آنان به اشتراک گذاشتهاید از نظر آنان مفید یا جذاب نمیباشد. بهترین راه این است قبل از اینکه انتخاب کنید کدام پیام ها را انتشار دهید، تعدادی تست انجام دهید که چه نوع محتوایی مطلوب مخاطبان شما است و بازخورد مطلوبی به دست میآورید.در حالیکه هر صنعت متفاوت است، تلاشهای شما در شبکههای اجتماعی باید نتایج پربازدهی همانند منشنها را داشته باشد. اگر تعداد کمی دنبالکننده و منشن دارید، و محتوای شما مرتبط است، نیاز به یک استراتژی جهت افزایش مخاطبان خود دارید.
اگر تعداد زیادی دنبالکننده دارید اما تعداد کمی منشن دارید و تعاملتان پایین است، نیاز است محتوا و کمپین تبلیغاتی خود را بررسی کنید. آیا محتوایتان غیرمرتبط است یا کمپینهای تبلیغاتی شما موجب جذب دنبالکنندگان خارج از هدف شما شده است؟
#۲ ارزیابی میزان مشارکت مخاطبان
چقدر احتمال دارد که مخاطبان شما محتوای شما را در شبکههای اجتماعی انتشار دهند؟ زمانی که طرفداران و دنبالکنندگان شما برای گسترش پیام شما انگیزه داشته باشند، میزان تعامل (engagement) شما افزایش مییابد.
سطوح مختلف تعامل را میتوانید از طریق معیارهای متفاوت در شبکههای اجتماعی به دست آورید. تعامل میتواند به صورتهای مختلف از قبیل : retweets، forward to a friend، comments، Likes، shares، و لینکهای داخلی باشد.
با تجزیه و تحلیل همه شبکههای اجتماعی خود، میتوانید تعیین کنید کدام نوع محتوا برای کدام شبکه اجتماعی مناسبتر است. همچنین، این دادهها به شما کمک میکند موضوعات محبوبتر را نشر دهید.
۳#استفاده از اینفلوئنسرها (افراد تاثیر گذار)
روز به روز استفاده از افراد تاثیرگذار در حال گسترش است. با یک برآورد، ۵۷% از بازاریابان بودجه جداگانهای را به این افراد اختصاص میدهند: و ۶۷% از بازاریابان گفتهاند برای این روش از بازاریابی قصد دارند بودجه خود را افزایش دهند. به دنبال اینفلوئنسرهایی باشید که در جستجوی دنبالکنندگانی میباشند که با کسبوکار شما مرتبط هستند. اینفلوئنسرها رقیب نیستند، افرادی هستند که به بخشی از بازار که شما نیازمند آن هستید دسترسی دارند.
معرفی محصول شما توسط شخصی که میلیونها دنبالکننده دارد یک استراتژی کاربردی است. در BuzzSumo میتوانید برندهای محبوب را پیدا کنید، و پس از آن با استفاده از ابزارهایی مانند Traacker و GroupHigh رابطه قدرتمندی را با این تاثیرگذاران برقرار کنید.
#۴احساس مخاطبان خود را بسنجید
آیا می دانید مخاطبان مورد هدف شما چه احساسی نسبت به محتوا و برند شما دارند؟ آیا احساساتشان مثبت است؟ یا محتوای شما نیاز به تغییرات دارد؟
NPS ابزاری است که به شما کمک میکند احساسات مخاطبانتان را ارزیابی کنید. برای محاسبه NPS، با استفاده از سوال زیر در مورد احساسات مشتریان خود تحقیق کنید: از ۰ تا ۱۰ چقدر احتمال دارد شرکت ما را به دوستان یا همکاران خود معرفی کنید؟
ابزاری مانند Mention نیز به شما کمک خواهد کرد بفهمید مخاطبان چه احساسی در مورد برند شما دارند.
زمانی که احساس مخاطبان خود را فهمیدید، نظرسنجی گسترده ای را آغاز کنید تا متوجه شوید احساس مخاطبان نسبت به هر شبکه اجتماعی چیست. بهتر است از ۶ نظر سنجی متفاوت با تعداد نفرات یکسان به عنوان مثال ۲۵۰ نفر در هر شبکه اجتماعی استفاده کنید و بسنجیدکدام شبکه بهترین عملکرد را دارد. نظرسنجی مشخص خواهد کرد مخاطبان چه نوع رابطهای با محتوای جاری برقرار ساختهاند و مناطقی را که نیاز به بهبود دارد مشخص میکند.
هدف اندازهگیری احساسات کاربران برای هر شبکه اجتماعی است.
نتیجه گیری
برای اینکه در شبکههای اجتماعی بدرخشید، نیاز است که به این مقیاسها توجه داشته باشید. هر کدام از این عوامل مکمل دیگری است. این عوامل کنار یکدیگر، شما را قدرتمند میسازد و در مسیری قرار خواهید گرفت که تولید محتوای مرتبط با برند شما با بازگشت سرمایه مثبت همراه خواهد شد.
No comments:
Post a Comment