مدل کسب و کار گوگل
قلب مدل کسب و کار گوگل ارزش پیشنهادی آن می باشد که همان امکان انجام تبلیغات متنی بسیار هدفمند به صورت جهانی بر روی وب می باشد . تبلیغ کنندگان از طریق خدمتی که ادوردز خوانده می شود ، می توانند تبلیغات و لینک های خود را بر روی صفحات جستجوی گوگل ( و همان طور که بعدا خواهیم دید ، بر روی یک شبکه محتوای وابسته ) منتشر نمایند .
زمانی که افراد از موتور جستجوی گوگل استفاده می کنند ، تبلیغات در کنار نتایج جستجو به نمایش در می آیند . گوگل تضمین می کند که فقط تبلیغات مرتبط با عبارت جستجو شده نمایش داده می شوند . این خدمت برای تبلیغ کنندگان جذاب است ، چرا که آنان را قادر می سازد تا کمپین تبلیغاتی آنلاین را مناسب با جستجوهای خاص و اهداف ویژه جمعیت شناختی تطبیق دهند .
با این حال این مدل کسب و کار تنها در صورتی موثر واقع می شود که افراد بسیاری از موتور جستجوی گوگل استفاده نمایند . هرچه گوگل به افراد بیشتری دسترسی یابد ، می تواند تبلیغات بیشتری رابه نمایش بگذارد و ارزش بیشتری را برای تبلیغ کنندگان خلق نماید .
ارزش پیشنهادی گوگل به تبلیغ کنندگان به شدت به تعداد مشتریانی که جذب این وب سایت شده اند ، بستگی دارد . بنابراین گوگل برای گروه دوم مشتریان مصرف کننده ، موتور جستجوی قوی و تعداد رو به رشدی از ابزارها از قبیل جیمیل ( پست الکترونیکی تحت وب ) گوگل مپس و پیکاسا ( آلبوم عکس آنلاین ) را فراهم می کند .
گوگل به منظور دسترسی هرچه بیشتر به مشتریان مصرف کننده ، کسب و کار سومی را طراحی کرد که به وسیله آن می توانست تبلیغات خود را بر روی وب سایت هایی غیر از گوگل نیز به نمایش درآورد . این خدمت که ادسنس نامیده شده است ، برای طرف های سوم این امکان را فراهم می سازد که با نمایش تبلیغات گوگل بر روی وب سایت های خود ، در بخشی از درآمدهای تبلیغاتی گوگل سهیم شوند .
ادسنس به طور خودکار محتوای وب سایت مشارکت کننده را تحلیل نموده و تبلیغات مناسب متنی و تصویری را برای بازدیدکنندگان از آن سایت به نمایش می گذارد .ارزش پیشنهادی گوگل برای صاحبان وب سایت های طرف سوم که سومین بخش مشتریان گوگل محسوب می شوند ، فراهم نمودن امکان کسب درآمد از محتوای سایت خودشان است .
کسب و کارهای چند وجهی
گوگل به عنوان پلتفرمی چند وجهی مدل درآمدی بسیار متمایزی دارد . این شرکت از یک بخش مشتری یعنی تبلیغ کنندگان درآمد کسب می کند ، در حالی که پیشنهادات رایگانی را به دو بخش دیگر یعنی وبگردها و سازندگان محتوا ، ارائه می نماید . این کار منطقی است ، چرا که هرچه تبلیغات بیشتری برای وبگردها به نمایش درآید ، بیشتر می توان از تبلیغ کنندگان پول دریافت نمود .
در عوض افزایش درآمدهای ناشی از تبلیغات باعث انگیزش هرچه بیشتر مالکان محتوا شده و آنها را به شراکت با گوگل در قالب ادسنس ترغیب می کند .
تبلیغ کنندگان فضای تبلیغات را مستقیما از گوگل خریداری نمی کنند . آنها کلیدواژه هایی را پیشنهاد می نمایند که به عبارت های جستجو یا محتوای روی وب سایت های طرف سوم ، مرتبط می باشند .
از طریق یک خدمت حراجی ادوردز یک مزایده برگزار می کند : هرچه یک کلیدواژه محبوب تر باشد ، تبلیغ کننده باید مبلغ بیشتری برای آن پرداخت نماید .درآمد چشم گیری که گوگل از ادوردز کسب می کند ، گوگل را قادر می سازد تا به طور پیوسته ، پیشنهادات رایگان خود را برای موتور جستجو و کاربران ادسنس بهبود بخشد .
پلتفرم جستجوی گوگل منبع کلیدی آن است که به سه خدمت مختلف جستجوی وب ( Google.com ) تبلیغات ( ادوردز ) و اعطای فرصت کسب درآمد به محتوای طرف سوم ( ادسنس ) ، قدرت می بخشد . این خدمات براساس الگوریتم های جستجو و جورسازی بسیار پیچیده خاص این شرکت قرار دارند که یک زیرساخت وسیع فناوری اطلاعات آن را پشتیبانی می نماید .
سه فعالیت کلیدی کسب و کار گوگل را می توان بدین صورت تعریف نمود :
۱ – ساخت و حفظ زیرساخت جستجو
۲ – مدیریت سه خدمت اصلی
۳ – ترویج این پلتفرم در میان کاربران ، صاحبان محتوا و تبلیغ کنندگان جدید .
No comments:
Post a Comment