دوستان عزیز این مطلب از سایت "نوین"اینجا آمده است.
هک رشد یا خلق رشد چیست؟
این روزها اصطلاح هک رشد و خلق رشد را زیاد میشنویم. گاهی با خودمان فکر میکنیم، این هم یکی دیگر از آن اصطلاحات قلمبه و سلمبهای است که برای مدتی وِرد زبان همه میشود و بعد از مدتی، انگار نه انگار که وجود داشته است.
البته حق هم داریم. دنیای استارتاپها و کسبوکارهای اینترنتی، دنیایی است که هر روز واژه، رویکرد یا مفهومی جدید را به شما معرفی میکنند و میگویند: بفرمایید، این هم انقلاب بعدی دنیای استارتاپ! همهی ما این اصطلاحات را شنیدهایم و یکی دو بار هم به دامشان افتادهایم. گاهی اوقات یک تکنیک ساده بازاریابی را با همین کلمات دهان پُرکن به ما قالب کردهاند و گاهی اوقات، مشاوران و منتورهای دنیای استارتاپ با چنین کلماتی ما را مرعوب دانش و اطلاعات بهروز خود کردهاند.
با این حال، همین اول کار بگویم که هک رشد از آن دسته اصطلاحات نیست. هک رشد واقعاً وجود دارد و اگرچه در حوزههایی با بازاریابی همپوشانی پیدا میکند، اما علم مجزایی از فعالیتها و استراتژیهای بازاریابی است.
هک رشد یا Growth Hacking چیست؟
در قسمت اول از سری مقالات هک رشد یا Growth Hacking به اصل این مفهوم میپردازیم و توضیح میدهیم که هک رشد اساساً چیست و به چه کار میآید؟
ویکیپدیای انگلیسی هک رشد را اینطور تعریف میکند:
هک رشد (خلق رشد)، یعنی فرآیند آزمایش و تجربهی سریعِ شیوههای کارآمدِِ رشد کسبوکار در حوزههای بازاریابی و توسعهی محصول. هک رشد یا خلق رشد به مجموعهای از آزمایشها و اقدامات معمول (و هم غیرمعمول!) بازاریابی گفته میشود که با هدف رشد دادن یک کسبوکار انجام میشوند.
اما بیایید از این تعریف کتابی و رسمی کمی فاصله بگیریم و با نگاهی دقیقتر، مفهوم هک رشد و هکر رشد را بشناسیم. هک رشد یعنی میانبر زدن از شیوههای معمول بازاریابی و جلب کاربر، به شیوههایی سریعتر، کارآمدتر و کمهزینهتر.
در ادامهی این مقاله با مفهوم هک رشد بیشتر آشنا میشویم.
حتما بخوانید: دیجیتال مارکتینگ در سال 2016: دوران پس از دیجیتال
تاریخچه هک رشد
بگذارید داستان را از همان اول تعریف کنم. اصلاً چه شد که مفهوم هک رشد و هکر رشد متولد شد؟ اصطلاح هک رشد در سال ۲۰۱۰ توسط شان الیس ایجاد شد. وقتی از او پرسیده شد چرا این اصطلاح را ایجاد کردهای، این طور جواب داد:
به خاطر سرخوردگی و ناکامیام در استخدام کسی که بتواند در استارتاپها جایگزین خودم شود.
شان به چندین شرکت و استارتاپ کمک کرده بود در مدتی کوتاه، رشدی فوقالعاده را تجربه کنند. به همین دلیل هر کس که میخواست پایهی کاربران خودش را رشد دهد، به سراغ او میرفت. به این ترتیب، شان درصدی از سهام و مبلغی به عنوان دستمزد دریافت میکرد و قطار آن استارتاپ را روی ریل میانداخت. در واقع، او کسی بود که وارد یک استارتاپ میشد، رشد سریع آن را پایهریزی میکرد، ساختارها را درست میکرد، فرآیندها را به سمت رشد بیشتر هدفگذاری میکرد و طرز فکر استارتاپ را اصلاح میکرد. در نهایت هم سوئیچ ماشین رشد را به کسی دیگر تحویل میداد و به سراغ استارتاپ بعدی میرفت. اما دقیقاً همینجا بود که مشکلات شروع میشد.
او در جستجوی جایگزینهای خودش به رزومههایی برمیخورد که اگرچه پربار و سرشار از تجربه بودند، اما آن چیزی که شان به دنبالش بود را نداشتند. بیشتر متقاضیان مدارک بازاریابی و تجربههای گرانبهای بازاریابی داشتند، اما هنوز چیزی در این میان کم بود. حقیقت این بود که شان تردید داشت آنها بتوانند جایگزین او شوند و قطار استارتاپ را به خوبی در ریل رشدِ سریع، هدایت کنند. او میدانست استراتژیهایی که برای خلق رشد سریع استفاده کرده است، چیزی نیست که در کتابهای درسی یا دورههای معتبر بازاریابی به بازاریابان آموزش داده شود.
شان میدانست که یک بازاریاب اگرچه حوزه تمرکزش در بازاریابی بسیار گسترده است و مجموعه مهارتهای به شدت ارزشمندی در اختیار دارد، اما اینها لزوما آن چیزی نیست که یک استارتاپ در مراحل اولیه فعالیت و حیات خود نیاز دارد. در مراحل اولیهی حیات یک استارتاپ شما به کسی که تیم بازاریابی را تشکیل دهد و مدیریت کند، فروشندگان خارج از شرکت را مدیریت کند یا حتی یک طرح بازاریابی استراتژیک برای دستیابی به اهداف شرکت تدوین کند، احتیاج ندارید. در ابتدای کار شما یک چیز و فقط یک چیز میخواهید: رشد!
شان، ابتدا با بازاریابها کار کرد اما آنچه او میخواست عملی نمیشد، این بود که در نهایت تصمیم گرفت عنوان آگهی شغلی مورد نظرش را طوری انتخاب کند که دقیقاً با کارکرد آن جایگاه شغلی، همخوانی داشته باشد. به این ترتیب اصطلاح هکر رشد متولد شد.
هکر رشد جایگزینی برای بازاریاب نیست. هکر رشد بهتر یا بدتر از بازاریاب هم نیست؛ بلکه عنوانی کاملاً متفاوت از بازاریاب است. خود شان الیس در خلاصهترین شکل، هکر رشد را تعریف کرده است
هکر رشد کسی است که فکر و ذکرش همهی همّ و غمش متوجه رشد کسبوکار است.
هر تصمیمی که هکر رشد میگیرد در جهت ایجاد رشد است. هر استراتژی هر تاکتیک و هر طرحی که او پیاده میکند، هیچ چیزی را دنبال نمیکند مگر خلق رشد. رشد خورشیدی است که هکر رشد در مداری همیشگی به دور آن میچرخد. البته بازاریابان سنتی هم به رشد اهمیت میدهند، اما نه به اندازهی یک هکر رشد.
به خاطر داشته باشید که قدرت هکر رشد در تمرکز جنونآمیز و بیچون و چرای او بر یک هدف واحد است: رشد. او با نادیده گرفتن دیگر چیزها، فقط آنچه را برایش اهمیت دارد در افق دید باقی میگذارد و از هر مانع و چالشی عبور میکند تا به هدف تعیینشدهی خود برسد.
این تمرکز انحصاری بر رشد، موجب ایجاد و شناسایی روشها، ابزار و شیوههایی شده است که پیش از این اصلاً در حوزهی بازاریابی سنتی وجود نداشتند. به این ترتیب، هر چه میگذرد فاصلهی میان بازاریابی سنتی و هک رشد افزایش مییابد و راحتتر میتوانیم تمایز این دو را تشخیص دهیم.
هک رشد بر چه بستری شکل گرفت؟
تا پیش از ظهور اینترنت، فرآیند خرید و فروش محصولات (و فرآیند بازاریابی و تبلیغ آنها) همگی در بستری فیزیکی و واقعی شکل میگرفت. اما اینترنت همه چیز را برای همیشه تغییر داد. حال دیگر خلق یک محصول، منحصر به داشتن یک خط تولید مکانیزه نبود، بلکه میشد ایدهها را نیز در قالب صفر و یکهای دیجیتال فروخت.
از سوی دیگر، فرآیند توزیع و تبلیغ محصولات نیز دچار انقلابی اساسی شد. به عبارت دیگر اینترنت باعث وقوع دو رخداد کاملا ویژه شد که این دو رخداد لزوم و شرایط مناسب برای پیدایش هک رشد (Growth Hacking) را فراهم کردند. بازتعریف محصول و بازتعریف توزیع.
بازتعریف محصول
بازاریابان سنتی به خوبی قادرند محصولات سنتی را درک کرده و برای آنها بازاریابی کنند، اما اینترنت تعریف جدیدی از واژهی محصول ایجاد کرده است. برای هزاران سال، محصول همواره یک شیء فیزیکی بوده، اما اکنون میتواند بایتهای نامرئی اطلاعاتی باشد که در قالب یک محصول نرمافزاری به شما عرضه میشود.
محصولات پیش از این، تنها اشیایی نظیر خودرو، شامپو، کتاب، میز و … را شامل میشد، اما اکنون توئیتر هم یک محصول است، نرمافزار حسابداری شرکت شما نیز یک محصول است. بله، امروزه چیزهایی که نمیتوانید با دست لمس کنید محصول هستند. این گذار و تحول اساسی، اصلیترین دلیل وجود هک رشد و هکرهای رشد است. در واقع، اینترنت نوع جدیدی از محصول را به دنیا معرفی کرده است که نوع جدیدی از تفکر و نگاه را میطلبد.
به خاطر همین بازتعریفِ محصول توسط اینترنت، یک محصول می تواند در بازاریابی و تبلیغ خودش نقش داشته باشد! جالب نیست؟
بیایید فیسبوک را در نظر بگیریم که به شما اجازه میدهد خود اپلیکیشن را با سایر دوستانتان به اشتراک بگذارید و تجربهی خود از این محصول را بر پلتفرم فیسبوک غنیتر کنید. یک میز یا یک شامپو نمیتواند چنین کاری کند. دراپباکس میگوید اگر یکی از دوستان خود را برای ثبتنام در این سرویس دعوت کنید، به شما فضای رایگان ابری جایزه میدهد، اما مبل یا خودرو نمیتواند چنین پیشنهاد وسوسهانگیزی به مصرفکننده بدهد.
در واقع، لازمهی فهم هک رشد این است که این قابلیت استثنایی را در محصولات ناملموس و اینترنتی درک کرده باشیم: محصولاتی که با استفاده از خودشان و نه با استفاده از یک بنر تبلیغاتی در شلوغترین نقطهی شهر، کاربران جدیدی را به خود جذب میکنند. بدون اینکه هزینه چندانی صرف کنند.
شان الیس که اصطلاح هکر رشد را تعریف کرده است، اولین شخصی بود که در استارتاپ دراپباکس مسئولیت خلق رشد را بر عهده گرفت. او به خوبی میدانست که ویژگی محصولات اینترنتی چیست و به همین دلیل میتوانست از این ویژگی در جهت خلق رشد بهره بگیرید.
البته حق هم داریم. دنیای استارتاپها و کسبوکارهای اینترنتی، دنیایی است که هر روز واژه، رویکرد یا مفهومی جدید را به شما معرفی میکنند و میگویند: بفرمایید، این هم انقلاب بعدی دنیای استارتاپ! همهی ما این اصطلاحات را شنیدهایم و یکی دو بار هم به دامشان افتادهایم. گاهی اوقات یک تکنیک ساده بازاریابی را با همین کلمات دهان پُرکن به ما قالب کردهاند و گاهی اوقات، مشاوران و منتورهای دنیای استارتاپ با چنین کلماتی ما را مرعوب دانش و اطلاعات بهروز خود کردهاند.
با این حال، همین اول کار بگویم که هک رشد از آن دسته اصطلاحات نیست. هک رشد واقعاً وجود دارد و اگرچه در حوزههایی با بازاریابی همپوشانی پیدا میکند، اما علم مجزایی از فعالیتها و استراتژیهای بازاریابی است.
هک رشد یا Growth Hacking چیست؟
در قسمت اول از سری مقالات هک رشد یا Growth Hacking به اصل این مفهوم میپردازیم و توضیح میدهیم که هک رشد اساساً چیست و به چه کار میآید؟
ویکیپدیای انگلیسی هک رشد را اینطور تعریف میکند:
هک رشد (خلق رشد)، یعنی فرآیند آزمایش و تجربهی سریعِ شیوههای کارآمدِِ رشد کسبوکار در حوزههای بازاریابی و توسعهی محصول. هک رشد یا خلق رشد به مجموعهای از آزمایشها و اقدامات معمول (و هم غیرمعمول!) بازاریابی گفته میشود که با هدف رشد دادن یک کسبوکار انجام میشوند.
اما بیایید از این تعریف کتابی و رسمی کمی فاصله بگیریم و با نگاهی دقیقتر، مفهوم هک رشد و هکر رشد را بشناسیم. هک رشد یعنی میانبر زدن از شیوههای معمول بازاریابی و جلب کاربر، به شیوههایی سریعتر، کارآمدتر و کمهزینهتر.
در ادامهی این مقاله با مفهوم هک رشد بیشتر آشنا میشویم.
حتما بخوانید: دیجیتال مارکتینگ در سال 2016: دوران پس از دیجیتال
تاریخچه هک رشد
بگذارید داستان را از همان اول تعریف کنم. اصلاً چه شد که مفهوم هک رشد و هکر رشد متولد شد؟ اصطلاح هک رشد در سال ۲۰۱۰ توسط شان الیس ایجاد شد. وقتی از او پرسیده شد چرا این اصطلاح را ایجاد کردهای، این طور جواب داد:
به خاطر سرخوردگی و ناکامیام در استخدام کسی که بتواند در استارتاپها جایگزین خودم شود.
شان به چندین شرکت و استارتاپ کمک کرده بود در مدتی کوتاه، رشدی فوقالعاده را تجربه کنند. به همین دلیل هر کس که میخواست پایهی کاربران خودش را رشد دهد، به سراغ او میرفت. به این ترتیب، شان درصدی از سهام و مبلغی به عنوان دستمزد دریافت میکرد و قطار آن استارتاپ را روی ریل میانداخت. در واقع، او کسی بود که وارد یک استارتاپ میشد، رشد سریع آن را پایهریزی میکرد، ساختارها را درست میکرد، فرآیندها را به سمت رشد بیشتر هدفگذاری میکرد و طرز فکر استارتاپ را اصلاح میکرد. در نهایت هم سوئیچ ماشین رشد را به کسی دیگر تحویل میداد و به سراغ استارتاپ بعدی میرفت. اما دقیقاً همینجا بود که مشکلات شروع میشد.
او در جستجوی جایگزینهای خودش به رزومههایی برمیخورد که اگرچه پربار و سرشار از تجربه بودند، اما آن چیزی که شان به دنبالش بود را نداشتند. بیشتر متقاضیان مدارک بازاریابی و تجربههای گرانبهای بازاریابی داشتند، اما هنوز چیزی در این میان کم بود. حقیقت این بود که شان تردید داشت آنها بتوانند جایگزین او شوند و قطار استارتاپ را به خوبی در ریل رشدِ سریع، هدایت کنند. او میدانست استراتژیهایی که برای خلق رشد سریع استفاده کرده است، چیزی نیست که در کتابهای درسی یا دورههای معتبر بازاریابی به بازاریابان آموزش داده شود.
شان میدانست که یک بازاریاب اگرچه حوزه تمرکزش در بازاریابی بسیار گسترده است و مجموعه مهارتهای به شدت ارزشمندی در اختیار دارد، اما اینها لزوما آن چیزی نیست که یک استارتاپ در مراحل اولیه فعالیت و حیات خود نیاز دارد. در مراحل اولیهی حیات یک استارتاپ شما به کسی که تیم بازاریابی را تشکیل دهد و مدیریت کند، فروشندگان خارج از شرکت را مدیریت کند یا حتی یک طرح بازاریابی استراتژیک برای دستیابی به اهداف شرکت تدوین کند، احتیاج ندارید. در ابتدای کار شما یک چیز و فقط یک چیز میخواهید: رشد!
شان، ابتدا با بازاریابها کار کرد اما آنچه او میخواست عملی نمیشد، این بود که در نهایت تصمیم گرفت عنوان آگهی شغلی مورد نظرش را طوری انتخاب کند که دقیقاً با کارکرد آن جایگاه شغلی، همخوانی داشته باشد. به این ترتیب اصطلاح هکر رشد متولد شد.
هکر رشد جایگزینی برای بازاریاب نیست. هکر رشد بهتر یا بدتر از بازاریاب هم نیست؛ بلکه عنوانی کاملاً متفاوت از بازاریاب است. خود شان الیس در خلاصهترین شکل، هکر رشد را تعریف کرده است
هکر رشد کسی است که فکر و ذکرش همهی همّ و غمش متوجه رشد کسبوکار است.
هر تصمیمی که هکر رشد میگیرد در جهت ایجاد رشد است. هر استراتژی هر تاکتیک و هر طرحی که او پیاده میکند، هیچ چیزی را دنبال نمیکند مگر خلق رشد. رشد خورشیدی است که هکر رشد در مداری همیشگی به دور آن میچرخد. البته بازاریابان سنتی هم به رشد اهمیت میدهند، اما نه به اندازهی یک هکر رشد.
به خاطر داشته باشید که قدرت هکر رشد در تمرکز جنونآمیز و بیچون و چرای او بر یک هدف واحد است: رشد. او با نادیده گرفتن دیگر چیزها، فقط آنچه را برایش اهمیت دارد در افق دید باقی میگذارد و از هر مانع و چالشی عبور میکند تا به هدف تعیینشدهی خود برسد.
این تمرکز انحصاری بر رشد، موجب ایجاد و شناسایی روشها، ابزار و شیوههایی شده است که پیش از این اصلاً در حوزهی بازاریابی سنتی وجود نداشتند. به این ترتیب، هر چه میگذرد فاصلهی میان بازاریابی سنتی و هک رشد افزایش مییابد و راحتتر میتوانیم تمایز این دو را تشخیص دهیم.
هک رشد بر چه بستری شکل گرفت؟
تا پیش از ظهور اینترنت، فرآیند خرید و فروش محصولات (و فرآیند بازاریابی و تبلیغ آنها) همگی در بستری فیزیکی و واقعی شکل میگرفت. اما اینترنت همه چیز را برای همیشه تغییر داد. حال دیگر خلق یک محصول، منحصر به داشتن یک خط تولید مکانیزه نبود، بلکه میشد ایدهها را نیز در قالب صفر و یکهای دیجیتال فروخت.
از سوی دیگر، فرآیند توزیع و تبلیغ محصولات نیز دچار انقلابی اساسی شد. به عبارت دیگر اینترنت باعث وقوع دو رخداد کاملا ویژه شد که این دو رخداد لزوم و شرایط مناسب برای پیدایش هک رشد (Growth Hacking) را فراهم کردند. بازتعریف محصول و بازتعریف توزیع.
بازتعریف محصول
بازاریابان سنتی به خوبی قادرند محصولات سنتی را درک کرده و برای آنها بازاریابی کنند، اما اینترنت تعریف جدیدی از واژهی محصول ایجاد کرده است. برای هزاران سال، محصول همواره یک شیء فیزیکی بوده، اما اکنون میتواند بایتهای نامرئی اطلاعاتی باشد که در قالب یک محصول نرمافزاری به شما عرضه میشود.
محصولات پیش از این، تنها اشیایی نظیر خودرو، شامپو، کتاب، میز و … را شامل میشد، اما اکنون توئیتر هم یک محصول است، نرمافزار حسابداری شرکت شما نیز یک محصول است. بله، امروزه چیزهایی که نمیتوانید با دست لمس کنید محصول هستند. این گذار و تحول اساسی، اصلیترین دلیل وجود هک رشد و هکرهای رشد است. در واقع، اینترنت نوع جدیدی از محصول را به دنیا معرفی کرده است که نوع جدیدی از تفکر و نگاه را میطلبد.
به خاطر همین بازتعریفِ محصول توسط اینترنت، یک محصول می تواند در بازاریابی و تبلیغ خودش نقش داشته باشد! جالب نیست؟
بیایید فیسبوک را در نظر بگیریم که به شما اجازه میدهد خود اپلیکیشن را با سایر دوستانتان به اشتراک بگذارید و تجربهی خود از این محصول را بر پلتفرم فیسبوک غنیتر کنید. یک میز یا یک شامپو نمیتواند چنین کاری کند. دراپباکس میگوید اگر یکی از دوستان خود را برای ثبتنام در این سرویس دعوت کنید، به شما فضای رایگان ابری جایزه میدهد، اما مبل یا خودرو نمیتواند چنین پیشنهاد وسوسهانگیزی به مصرفکننده بدهد.
در واقع، لازمهی فهم هک رشد این است که این قابلیت استثنایی را در محصولات ناملموس و اینترنتی درک کرده باشیم: محصولاتی که با استفاده از خودشان و نه با استفاده از یک بنر تبلیغاتی در شلوغترین نقطهی شهر، کاربران جدیدی را به خود جذب میکنند. بدون اینکه هزینه چندانی صرف کنند.
شان الیس که اصطلاح هکر رشد را تعریف کرده است، اولین شخصی بود که در استارتاپ دراپباکس مسئولیت خلق رشد را بر عهده گرفت. او به خوبی میدانست که ویژگی محصولات اینترنتی چیست و به همین دلیل میتوانست از این ویژگی در جهت خلق رشد بهره بگیرید.
No comments:
Post a Comment