دوستان عزیز این مطلب از این سایت اینجا آمده است
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
محتوا چیست؟
محتوا چیزی است که اطلاعات و تجربهها را منتقل میکند. اطلاعات و تجربههایی که به وسیلهی ابزارها و روشهایی از منبع خود به مقصد خود که کاربر هدف است میرسد. بسترهایی که محتوا در آنها جریان دارد بسیار گسترده است و به بیان دیگر، محتوا همهجا حضور دارد.به طور کلی محتوای دیجیتال بر حسب نوع، به چهار دسته تقسیم میشود: نوشته، تصویر، صدا و ویدئو. برای مثال، اینترنت، تلویزیون، رادیو، دیسکها، ذخیرهکنندهها، کتابها، مجلهها، تابلوهای شهری دیجیتال و غیردیجیتال، رویدادها و سخنرانیها انواع مختلف محتوا هستند. هرکدام از این انواع در جای خاص خود برای هدفی خاص مورد استفاده قرار می گیرد.
تولید محتوا یعنی ایجاد نظام مند محتوا برای هدفی خاص. ایجاد کردن محتوا به هر شکل، الزاماً به معنای تولید محتوا نیست، چراکه تولید محتوا بدون هدف، هدررفت تلاش و هزینه است ولی تولید محتوا با برنامه ای دقیق و نظام مند یعنی نوعی سرمایه گذاری. به این دلیل که شما با صرف مقدار مشخصی از هزینه در یک زمان خاص، مقدار نامحدودی از مخاطبان را در مدت زمانی نامحدود به مشتری تبدیل میکنید .همچنین، پیام برند و بازاریابی شما، همواره آن بیرون حضور خود را حفظ خواهد کرد.
بازاریابی محتوا،نوعی از بازاریابی است که بر فرآیند تولید و توزیع محتوایی با ارزش، مرتبط و سازگار با اهداف برندها تمرکز دارد. به واسطه این رویه میتوان یک مخاطب از پیش تعریف شده را جذب و او را کنار خود حفظ کرد. در مرحله بعد فرآیند بازاریابی محتوا یی،لازم است که فرد جذب و حفظ شده را به واسطه راهکارهایی به یک مشتری سودآور تبدیل کرد. همیشه باید در نظر داشت که بازاریابی محتوا یک فرآیند بلند مدت است و لحاظ کردن آن در استراتژی بازاریابی کسبوکار، بسیار ضروری است. تمرکز اصلی در بازاریابی محتوا روی این است که رسانه ایجاد کرد، نه اینکه رسانههای دیگران را اجاره کرد و بابت آنها هزینه پرداخت. به زبان ساده، بازاریابی محتوا همان هنر برقراری ارتباط با مشتریهای بالفعل و بالقوه است. به واسطه این شیوه می توان مشتریان را آموزش داد و بدون جلسه معرفی محصولات و خدمات جدید، آنها را به سوی خود حرکت داد. اشتراکگذاری اطلاعات مفید و کاربردی مرتبط با نیاز مخاطبان سبب میشود که سرعت تبدیل شدن یک مشتری عادی به یک خریدار وفادار، افزایش یابد. بازاریابی محتوا، توسط کمپانیهای بزرگی چون مایکروسافت، سیسیکو و P&G مورد استفاده قرار میگیرد و بیشک برای آنها مفید بوده که همواره سعی بر گسترده کردن رسانههای خود دارند. کسبوکارهای نوپا هم میتوانند با هزینهای کم، سراغ این روش مفید بروند و کسبوکار خود را به واسطه انتشار گستردهی محتواهای مفید رشد دهند.
اهداف بازاریابی محتوا
افزایش آگاهی در مورد برند:هر کسبوکاری که شروع به کار میکند، باید به فکر اطلاع رسانی در مورد خود باشد و نام خود را به گوش مخاطبان هدفش برساند که اصطلاحا به آن برندینگ هم میگویند. محتوا و بازاریابی به کسبوکارها کمک میکند که در مورد خود، اطلاعرسانی کنند و افراد از حضور آنها آگاه شوند.
افزایش آگاهی در مورد محصولات:در کنار تمرکز روی افزایش شهرت نام تجاری ، همیشه لازم است که محصولات را به نمایش گذاشت و در مورد آنها و ویژگیهایشان به اطلاعرسانی پرداخت. محصول زمانی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد که تماما، روی منحصر به فردترین ویژگی آن تمرکز کرد. البته افرادی که در زمینه بازاریابی و برندینگ به فعالیت میپردازند، به این مورد، گزاره ارزشی منحصر به فرد (Unique Value Proposition) میگویند که اختصارا UVP نامیده میشود.
افزایش تعداد موقعیتهای فروش بالقوه: به واسطهی اجرای راهکارهای بازاریابی محتوا و انتشار آن ها در کانالهای مناسب و مرتبط با کسبوکار، میتوانموقعیتهای بسیاری برای فروش محصولات و خدمات ایجاد کرد که به صورت بالقوه هستند. با یک صفحه فرود و قرار دادن یک محتوای مفید در آن، میتوان ایمیل مخاطب را گرفته و از این طریق به او اطلاعرسانیهای مربوط به محصولات و خدمات را انجام داد.
ایجاد وفاداری:هر چه قدر که محتوا برای مخاطب مفید و با ارزش تر باشد، وفاداری او بیشتر افزایش پیدا میکند. آنالیز محتوایی کمک میکند که میزان مفید بودن محتوا را برای مخاطب متوجه شد و دریافت که نیاز او و همچنین علاقه مندی اش چیست.
افزایش فروش:معمولا همه کسبوکارها سعی بر افزایش فروش دارند و به همین دلیل است که سراغ محتوا میروند تا به کمک آن مخاطبان خود را راضی کنند و ارزشی اضافی به آنها برسانند.بازاریابی محتوا به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی فروش تاثیر میگذارد و به این منظور، باید روی کیفیت محتوا تمرکز داشت.
مشترکین مشتاق:همیشه محتوای خوب، مشتریهای خود را دارد؛ فقط کافیست که آنها را به دست مخاطب هدف رساند و همواره در طول زمان مخاطب را به روز نگه داشت تا ارزشمند شمرده شدن خود را حس کند. با تداوم اینکار، افرادی که به مشترکین تبدیل شدهاند، همواره مشتاق محتوا و محصولات برند حواهند بود.
چرخهی بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا
چرخهی بازاریابی محتوا از پنج مرحله تشکیل شده است:
۱- برنامهریزی : در اولین قدم بازاریابی محتوا، لازم است که به تحقیق و جستجو پرداخت تا متوجه شدکه چه محتوایی برای کسبوکار مفید به حساب میآید. سپس سراغ ایدهپردازی محتوایی رفت و برای این منظور بهتر است که یک جلسه طوفان فکری برگزار شود تا همه ایدهها استخراج شوند و بهترین آنها عملی شود. در قدم بعدی لازم است که برای تولید ایدههای استخراج شده یک برنامه محتوایی تنظیم کرد که میتوان به شکل یک استراتژی استخراج شود.به صورت خلاصه قسمت برنامهریزی عبارت است از: ۱) تحقیق ۲) ایدهپردازی ۳) استراتژی ۴)آمادهسازی برنامه
۲- تولید محتوا: این بخش بیشترین زمان را در این دوره میگیرد و بیشتر از بقیه موارد، باید مراقب کیفیت آن بود. باید توجه داشت که طبق استراتژی و برنامهای که در مرحله اول فراهم شده است، محتوای کسبوکار را تولید کرد.
۳– بهینهسازی: با اشتراک گذاری مطالب در شبکههای اجتماعی و بررسی رفتار مخاطب از آن طریق، میتوان علاقه مندی مخاطب را دریافت تا بتوان استراتژی و برنامه را برای مخاطب هدف بهینهسازی کرد. در این مرحله شاید آنالیز هم موثر باشد که این مرحلهی جداگانهای است و در کل دوره بازاریابی محتوا هم مطرح میگردد.
۴-توزیع و پخش محتوا: در این قدم لازم است که همه کانال ها را درنظر گرفت و همواره محتوا را در همه جا پخش کرد. از شبکههای اجتماعی گرفته تا وبسایتهایی که در قبال هزینهای، این کار را انجام میدهند و میتوانند در بازاریابی محتوا موثر باشند. باید توجه داشت که فقط کانالهای باکیفیت هستند که بازخورد مثبت در پی دارند.
۵– آنالیز: در این قدم، لازم است که محتوای پخش شده را با ابزارهای آنالیز، مورد تحلیل و بررسی قرار داد تا متوجه شد که کدام محتواها بهترین بازخورد ممکن را در کانالهای مورد نظر داشتهاند.
به طور کلی برای محقق ساختن اهداف بازاریابی محتوایی خود میتوانید از کانگورو کمک بگیرید. کانگورو اهداف بازاریابی شما را محقق میسازد و برند شما را به مخاطبان هدف شما میشناساند
No comments:
Post a Comment